Yogyakarta! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nienke Elshof - WaarBenJij.nu Yogyakarta! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nienke Elshof - WaarBenJij.nu

Yogyakarta!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

15 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Na een aantal dagen in Jakarta te zijn geweest, zijn we zondag naar Yogyakarta vertrokken. In Yogyakarta zullen we de aankomende maanden verblijven. De treinreis duurde 7,5 uur, de afstand valt eigenlijk wel mee maar de trein gaat maar 50 km per uur. We zagen nu ook een andere kant van Jakarta, niet alleen de grote stad met veel verkeer en mensen, maar ook de sloppenwijken, rijstvelden, rommel en vuilnisbelten die je ziet aan de rand van de stad. Verder vond ik het vele groen dat ik zag tijdens de reis erg mooi, wat een groot verschil met Nederland.
Aangekomen in Yogyakarta zijn we met de taxi naar ons hostel gegaan. Yogyakarta is een veel schonere en minder bevolkte stad dan Jakarta. In deze stad kan ik de 4 maanden wel volhouden!
Ook de mensen hier zijn erg aardig, ze willen veel voor je doen.
We zijn van plan om elke maandag te helpen bij Project Child. Dit project geeft kinderen in de wijk Kricak onderwijs. Afgelopen maandag was de introductie, we hebben verhaaltjes voorgelezen in het Engels, een student uit Yogyakarta vertaalde het verhaal dan naar Bahasa Indonesia (de taal die ze hier spreken). Het viel mij op dat de kinderen in de wijken erg vrolijk waren, Aya een van de meiden die het project heeft opgezet vertelde dat deze kinderen niet anders weten, dan dat ze maar 1,5 of 2 euro per dag te besteden hebben met het gezin. De kinderen hebben bijvoorbeeld maar één paar kleren.
Verder zijn we ook naar de Universiteit en de stagescholen geweest. Samen met Yentl ga ik stage lopen op een school waarvan de kinderen Engels en Bahasa Indonesia spreken. De Tumbuh 2 school waar wij stage gaan lopen zag er erg leuk uit! Tijdens de stage worden we gekoppeld aan 2 studenten van hier, erg leuk Op de universiteit zullen we verschillende lessen volgen zoals: Muziek, Engels, Special Needs en lessen in het Engels over verschillende onderwerpen.
Ook hebben we van de week met onze handen gegeten in een straattentje, je zult het niet geloven maar de maaltijd kostte maar 80 cent en het was héél erg lekker!
Verder hebben we ook scooters gehuurd waarmee we elke dag naar school zullen rijden, en we hebben een sportschool met een zwembad gevonden
Zoals ik al vertelde in mijn vorige verhaal worden we veel aangekeken, er zijn zelfs mensen die vragen of ze met ons of een van ons op de foto mogen. Maar soms lijkt het erop dat mensen ons uitlachen. Ze wijzen en beginnen dan met z’n alle heel hard te lachen.
Zoals sommige van jullie op het nieuws wel gezien hebben, is er gisteravond een vulkaan uitgebarsten op het eiland. Er ligt overal stof en alle scholen zitten dicht. We kunnen beter binnen blijven en als we toch naar buiten willen moeten we een mondkapje omdoen. Ik hoop dat het snel gaat regenen want dan kunnen we weer gewoon naar buiten, want de hele dag een beetje op je kamer is best saai…
Ik heb het erg naar mij zin in Yogyakarta, het enige probleem is mijn Engels. Ondanks dat de groep mij goed helpt vind ik het jammer dat ik niet heel veel kan praten met de mensen van hier. Toch denk ik dat het wel goed komt, ik hoor veel Engels en ik praat hier al veel meer Engels dan in Nederland. Ook lees ik een Engels boek als ik niks te doen heb.
Als jullie het leuk vinden kunnen jullie ook kijken bij het kopje foto’s, hier zal ik telkens wat foto’s plaatsen!
Liefs Nienke

  • 15 Februari 2014 - 16:59

    Anne Peters:

    Leuk verhaal nien!
    Met je engels komt echt wel goed!
    geniet ervan!
    en heel veel plezier! xxxxxx

  • 15 Februari 2014 - 20:16

    Fam Broekman :

    Heel veel lieve groetjes van ons

  • 15 Februari 2014 - 21:40

    Hanny En Jans:

    Hoi nienke
    Zo te lezen heb je het naar je zin. We zitten te wachten tot film begint na relaxed dagje sauna.
    Gr. Van hanny en jans

  • 15 Februari 2014 - 22:56

    Susanne:

    Dag Nienke,

    Klinkt goed allemaal...wat een bijzondere belevenissen zeg. En met dat Engels komt het vast helemaal goed. Je bent er pas...geef jezelf de tijd, veel groeten( hier regent het genoeg...hopelijk bij jullie ondertussen ook?)
    susan

  • 16 Februari 2014 - 09:35

    Nienke:

    Dankjewel allemaal:D

  • 16 Februari 2014 - 22:17

    Emmy:

    Hoi Nienke!
    Leuk om je reisverslag te lezen.
    Ook de foto's zijn indrukwekkend!
    Nienke heel veel succes!
    Gr. van Tonny en Emmy

  • 20 Februari 2014 - 18:39

    Vera:

    Ha die nienke,

    Leuk hoor om je ervaringen al te lezen. Je komt die 4 maanden zeker wel door en dan zul je misschien wel vloeiend Engels spreken, ha ha.
    Jee spannend hoor zo'n vulkaan uitbarsting. En wat zie ik op de foto, beestjes !!!!! Echt iets voor jouw.
    Nou meid, ik hou de site in de gaten en ga je zeker volgen. Heel plezier en geniet ervan.

    PS, vandaag high tea met je moeder, was erg gezellig !!

    Groetjes Vera

  • 21 Februari 2014 - 08:43

    Ellen Veens:

    Hoi Nienke,

    Leuk om je verslag te lezen. In gedachten ben ik er zelf dan ook een beetje bij. Ik herken wel het e.e.a. van China. Dat ze je aankijken en dat ze met je op de foto's willen maar dat komt natuurlijk ook omdat je blond en best wel lang bent voor hun begrippen! Jij vertelde over die treinreis door de rijstevelden dit hebben wij ook gedaan in China toen we naar Fu-Yan gingen dat was ook helemaal over het platteland volgens mij kun je die landen wel een beetje vergelijken. Maar ik denk dat Indonesie wel veel groener zal zijn. De foto's zijn ook geweldig. Hier gaat het goed. Het dak zit al op ons huis als je terug bent dan wonen wij in ons huis. We blijven je volgen! Heel veel plezier en geniet van de mensen en de cultuur! gr. Henk en Ellen Su-Sannah, Fu-Rianne en Fu-Yan Veens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hallo Allemaal, Van 6 februari tot 6 juni zal ik naar Yogyakarta gaan, dat ligt in Indonesië. Hier zal ik stage gaan lopen en naar school gaan. In mijn blog zal ik vertellen wat ik allemaal meemaak, ook zal ik foto's toevoegen! Liefs Nienke

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 8706

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Indonesië

Landen bezocht: